torsdag den 16. august 2012

Grøn snack : Hvordan bliver kikærter sprøde?

Jeg elsker snacks til eftermiddag, alt der er sprødt og knaser er lækkert.
Det kan være chips, bacon, croutoner, kiks, flæskesværd m.m.

Men hvorfor ikke gøre det med grøntsager og putte dem i ovnen.?
Og lave en grøn snack med kikærter der altid er tilgængelige i supermarkederne.

Her er opskriften på grøn snack med kikærter

Du skal bruge


  • 1 dåse kikærter eller tilsvarende mængde udblødte og kogte kikærter.
  • 1 spsk olivenolie
  • 1 tsk polenta.
  • Chilipulver
  • Havsaltflager
  • Andre af dine favoritkrydderier, stødte.

Sprøde kikærter med krydderier

Opvarm ovnen til 190 grader. Bland de afdryppede kikærter med olivenolie.
Bland kikærterne med polentar og krydderierne, brug gerne hænderne så det er jævnt fordelt.

Fordel dem på bagepladen og rist dem ca.30 min, vend dem gerne nogle gange undervejs.

Smag på dem og vurder om de skal have mere end de 30 min.
Nogle foretrækker dem sprøde udenpå og andre vil også have dem sprøde inderst.
Hvis du vil have helt knasende kikærter skal de have lidt længere i ovnen.

Sans din mad:
Prøv at smag på kikærterne før og efter de har været i ovnen.
Hvordan smager de med krydderier på?

Planlægning
Brug evt. tørrede kikærter sæt dem i blød dagen før og kog dem samme dag i 45 min.
Jeg synes de tørrede kikærter er bedre end dem på dåse, det er jo smag og behag.

Børn i køkkenet
De kan hjælpe med at putte olie og krydderier på.
Blande det med hænderne.
Guffe de skønne snacks

Se mere her om kikærter og opskrifter på dette på min side.

Er du til andre opskrifter med kikærter kan du tjekke denne kogebog lige her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Populære indlæg